Wednesday, March 11, 2009

Masaku Belum Tiba..

Jika menyebut tentang perkahwinan ramai sahabat2ku akan berasa kepanasan, di ibaratkan seperti cacing direndam dalam air panas. lebih2 lagi yang sudah berumur seperti aku ini.. Cerita berkenaan Baitul Muslim merupakan isu yang hangat diperkatakan dikalangan muslimin di Universitiku. Dan bagi firasatku ia bukan hanya diperkatakan dikalangan Universitiku sahaja, malah diseluruh universiti yang ada di Malaysia ni.. Dimana aku pergi disitu juga ada cerita berkenaan BM.. makin didengar, makin tak sabar nak kahwin.. sudah semacam satu wabak di dalam Perjuangan Islam kini. Kesannya ada yang membawa kebaikan & ada juga yang membawa keburukan.. Yang buruknya, ia membawa satu keaiban bagi seseorang itu jika dia tidak jadi kahwin.. dah banyak berlaku kes nih.. problemnya berbalik pada individu tu sendiri..

Yang baiknya pula, terjadilah perkahwinan.. Semuanya indah jika memikirkan perkara nih, betul kan? tengoklah muka2 sahabat aku nih.. senyum dorang sampai kat pipi. Cemburu betul... Sorang kahwin awal februari, sorang kahwin akhir februari dan sorang lagi kahwin pertengahan Mac baru2 nih.. kempen kahwin ke aper??? argh, geramm.. Nak ikutkan hati esok jugak aku kahwin...



Tapi bila pikir2kan balik, aku nih berduit ke? aku nih dah sedia ke nak jaga anak orang? aku dah berilmu sangat ke sampai nak kahwin nih?... Bermacam2lah yang aku pikir sehinggakan aku cuba rasionalkan tanggapan aku tentang nih.. jodoh nih semuanya di tangan-Nya, lambat atau cepat bergantung pada percaturan-Nya. Yang penting aku perlu yakin bahawa jodoh aku pasti ada, jika itu yang Dia kehendaki.. Jika tidak, aku pun kena terima dengan seadanya.. Itulah tanggungjawab seorang hamba padaNya. Kita perlu redha dengan apa yang telah direncana dalam hidup kita...

“Ya Allah, jika benar dia milikku.. tetapkan hatinya dgn hatiku pd jalan-Mu.. sesungguhnya Engkau penentu yg terbaik.. Amiin..”

0 comments: