Sunday, October 18, 2009

2 program, 1 hari

Pada 17hb Oktober kelmarin, terdapat 2 program yang terpaksa ana hadiri. Walaupun pada mulanya hati ini ingin memilih salah satu program, namun setelah memikirkan baik buruknya, ana memilih kedua-duanya. Alhamdulillah, segalanya berjalan dengan lancar. program yang dimaksudkan ialah;
1) Ijtima' Kepimpinan PAS Negeri Terengganu 2009
2) Majlis rumah terbuka keluarga ana

Ijtima' Kepimpinan PAS Negeri Terengganu 2009

Program yang besar ini diadakan di perkarangan KudQi, Kubang Lembek. Perjalanan ke destinasi program amat dahsyat(sesak), ana terpaksa mencelah2 di antara kenderaan yang ada di atas jalan raya ketika itu. Ana pasti kenderaan2 ketika itu juga mempunyai matlamat yang sama iaitu untuk ke ijtima'.


Setibanya ana ke destinasi, limpahan pengunjung dari seluruh pelusuk negeri terengganu berada disitu. walaupun keadaan sesak, hati tidak terasa kerana terlampau gembira dapat turut serta dalam berijtima'. Setelah memarkir kereta, ana mendaftarkan diri di kaunter kawasan dungun. Sebelum masuk ke ruang utama, ana sempat beramah mesra dengan pengunjung2 yang ada berdekatan dengan ana ketika itu (hurm, buleh jadi YB nih..hihi)..

Beberapa minit kemudian pengunjung2 dipanggil untuk memenuhi ruang duduk dalam perkarangan ijtima'.. ana memilih tempat di bahagian kanan dalam bangunan, alhamdulillah bertemu dgn sahabat yang ana kenal, Ustaz Mizan(JPM), Naqib ana dan seorang sahabat ana yang belajar di Yaman. Kami sempat berbual2 sebelum program bermula.


Program bermula setelah Presiden PAS, Tuan Guru Haji Abdul Hadi Bin Awang tiba di perkarangan masuk ruang ijtima'. Program dimulakan dengan kawad kaki oleh wakil Unit Amal dan Nisa' Negeri.


Selepas itu, kami di hidangkan lagi dengan persembahan warisan turun temurun iaitu Silat oleh wakil pemuda dari Hulu Terengganu.


Setelah para pimpinan naik ke ruang pentas utama, Pengerusi Majlis terus memulakan majlis dengan kata2 aluan dan seterusnya menjemput saudara Ustaz Abd Halim bin Zakaria untuk mengalunkan bacaan ayat suci al-quran. Ustaz Satiful Bahri selaku Pengarah program ijtima' mengambil alih pentas setelah bacaan al-quran tamat. Selepas ucapan dari pengarah, Ustaz Harun Taib pula melaungkan kata2 semangat beliau kepada pengunjung.

Slot yang ditunggu telah tiba dimana ucaptama oleh Tuan Presiden yang bertemakan "berubah untuk kemenangan Islam".. Banyak input dan peringatan yang diberikan oleh Tuan Presiden kepada pejuang2 islam yang hadir.

Selepas Tuan Presiden berucap, majlis diteruskan lagi dengan Pengerusi Majlis menjemput sekali lagi Tuan Presiden untuk merasmikan pelancaran sistem maklumat PAS untuk memudahkan semua ahli jemaah. Sistem maklumat yang dimaksudkan ialah;
1) sistem baitulmuslim online
2) sistem perantau online
3) sistem memperkasakan parti online
4) sistem daftar keahlian online

Sebelum jamuan, majlis diteruskan lagi dengan penyampaian anugerah keahlian & daftar pemilih yang paling ramai. Tempat ketiga dianugerahkan kepada Kawasan Kemaman, seterusnya tempat kedua Kawasan Dungun & Kuala Nerus, serta tempat pertama kepada Kawasan Marang.


Ijtima' berehat seketika untuk jamuan ringan dan waktu itulah ana beransur meninggalkan majlis kerana terpaksa menghadirkan diri di rumah ana sendiri. Ana memecut kereta dan tiba di rumah tepat pada jam 2petang.






Majlis Rumah terbuka & Doa Selamat


Pada jam 2.30 petang kelibat tetamu dan jiran telah kelihatan di halaman rumah ana. ana dan adik ana menjadi penyambut tetamu.. ramai juga yang hadir terutamanya cikgu2 sekolah ummi dan kawan seusrahnya. jiran2 yang berkelapangan juga turut sama menghadirkan diri dalam majlis ini, alhamdulillah..

gambar sekitar jamuan raya


gambar diatas menunjukkan suasana jamuan raya di rumah ana.. gambar seorang kanak2 tu pula saje2 diletakkan, comel kan? kecik2 pun dah pandai bergaya..

Majlis rumah terbuka berakhir pada jam 6.15ptg, iaitu setelah semua tetamu beredar.. kami sekeluarga berehat sebentar sementara mengumpul semula kekuatan bagi mengemas rumah untuk sambungan majlis solat hajat & doa selamat.

Hampir masuk waktu maghrib ana bersiap ke masjid untuk menjemput jemaah masjid ke rumah.. kebetulan pula pada malam itu, terdapat 3 buah majlis terpaksa jemaah masjid hadiri. Maka jemaah terpaksa dibahagikan kepada 3 kumpulan kecil.. walaupun begitu, hampir 20 orang juga ahli jemaah yang hadir ke rumah ana. syukur, alhamdulillah..


Hampir jam 9.30 malam semua ahli jemaah masjid sudah beredar pulang ke rumah masing2. Kini, tibalah masanya untuk mengemas rumah dan membahagikan lebihan nasi dan lauk untuk jiran2 yang membantu pada malam itu.. tepat 12.00 malam semuanya selesai.. 12.30 malam lampu mula dipadamkan.. mata mula mengantuk dan ZZzzzzzz.......

0 comments: