Tuesday, March 17, 2009

Kenapa Manusia Suka Membazir

Akhir2 ini, saya lihat ramai yang tidak mengambil berat tentang perkara2 yang berkaitan dengan pembaziran. Di mana pun kita berada, pasti pembaziran ini berlaku lebih2 lagi di pasaraya atau shopping complex. Yang kecil berhabis duit dengan membeli mainan, remaja pula dihabiskannya dengan menonton wayang dan tidak kurang juga yang dewasa dengan membeli pakaian serta perabot baru. Semua ini pasti terjadi kerana tiada kesedaran tentang kepentingan berjimat cermat.

Siapa yang perlu dipersalahkan dalam soal ini? Adakah dengan mengadakan kempen kesedaran perkara2 ini dapat dielakkan? Adakah kita perlu mengadakan undang2 bagi yang melakukan pembaziran? Tepuk dada, tanya hati... tepuk dahi, tanya akal... Saya rasa perkara ini tetap akan berlaku, melainkan kita serapkan dalam jiwa masyarakat kita dengan keindahan Islam.. saya yakin & pasti perkara2 ini tidak akan terjadi lagi.. Islam tak ajar umatnya untuk membazir, Islam ajar untuk kita sentiasa bersederhana.. banyak contoh sirah2 yang tercatat dalam Al-Quran mahupun hadis2 yang berkaitan dengan peribadi para anbiya serta para sahabat yang sentiasa “zuhud” dalam kehidupannya.

Zuhud membawa erti "meninggalkan dunia melainkan kadar yang patut daripadanya”.. Bukanlah dengan mengagungkan dunia dengan membeli sesuatu yang tidak berfaedah, apatah lagi membeli perkara2 agar dipandang masyarakat.

Pembaziran ini berlaku jika kita tidak berfikir terlebih dahulu sebelum membuat sebarang tindakan atau keputusan..

Proses pembinaan akan mengalami kerugian yang besar jumlahnya jika tidak berfikir atau merancang terlebih dahulu... Apa keperluan untuk membuat perkara ni? Apa kesan jika kita laksanakan perkara ni? Apa, kenapa dan bagaimana... semua persoalan perlu dirungkai terlebih dahulu.. jangan membuat keputusan membabi buta.. ini nasihat saya. Jika kita mengabaikan “think it first”, pembaziran pasti akan kita temui..

Janganlah kita mengambil mudah perkara ini.. malah marilah kita sama2 berusaha untuk tidak melakukan pembaziran dibumi Allah ini. Segala perbuatan kita pasti akan dihitung oleh Allah SWT kelak, walaupun sebesar zarah sekalipun... apatah lagi kalau ia melibatkan berjuta2 ringgit, dan melibatkan duit masyarakat!!!

0 comments: