Tuesday, November 17, 2009

Ummi bertolak pergi ke Tanah Suci

Pada tanggal 13hb November 2009 baru-baru ini, ana dan seluruh family berangkat ke Kompleks Tabung Haji, di Kelana Jaya untuk menghantar ummi tercinta ke Tanah Suci. Ummi adalah diantara salah seorang daripada jemaah haji yang terpilih menunaikan ibadah haji di Baitulharam.. Sebagai seorang anak, ana amat bersyukur sekali kerana ummi sempat menjejaki kakinya ke sana atas tujuan untuk melaksanakan rukun Islam yang ke-5 itu..

Kami memulakan perjalanan pada jam 3ptg, dimana selepas solat jumaat. Keluarga ana menjemput seorang Imam Masjid Kg Simpang, Merlimau yakni sedara ummi untuk mengetuai bacaan doa & laungan azan.. Ketika laungan azan berkemundang, hati masing2 menjadi sebak. Sebahagian yang berada di rumah atuk ketika itu menitiskan air mata..

Imam sedang melaungkan azan

Setelah bersalaman dengan sedara mara yang hadir ketika itu, kami melangkah masuk ke dalam kereta dan terus beredar meninggalkan rumah atuk. 3 buah kereta mengiringi Ummi ke destinasi yang ingin ditujui.. Lebih kurang jam 6ptg kami tiba di perkarangan Kompleks Tabung Haji, Kelana Jaya. Kami berkumpul sambil berehat di tempat menunggu yang disediakan oleh pihak Tabung Haji.

Family ana berkumpul di Tempat Menunggu untuk Jemaah2 Haji


Ummi sedang menulis nama pada name tag yang diberikan


Name tag Ummi


Hampir waktu maghrib, khemah Tempat Menunggu yang disediakan makin penuh dibanjiri oleh keluarga dan sahabat handai jemaah2 haji yang akan bertolak ke Tanah Suci. Ketika itu juga masih terdapat jemaah2 yang berjalan memasuki kawasan Kompleks berkenaan, mungkin mereka adalah di kalangan orang tempatan yakni yang tinggal berdekatan Kelana Jaya.


Khemah tempat menunggu telah dibanjiri keluarga jemaah2 haji


Jemaah haji yang baru tiba di perkarangan kompleks


Tepat pada jam 9.30malam, kami sekeluarga mula bergerak untuk menghantar ummi ke dalam Kompleks. Diberitahu bahwa kami tidak akan berjumpa jemaah haji lagi setelah menghantar mereka ke dalam bangunan itu, jadi dalam kesempatan itu kami adik beradik mengambil gambar bersama ummi sebelum berpisah..

Kami adik beradik bergambar dengan ummi


Kami sempat bersalaman dan berpeluk dengan ummi sebelum ummi meninggalkan kami selama sebulan di Malaysia ini. Air mata kami mengiringi pemergian ummi ke tanah suci.. Di harap Ummi dapat melakukan ibadah dengan tenang disana..amin.

Ummi berjalan meninggalkan kami


Ummi bersama2 dengan jemaah haji yang lain

~we all love u, ummi~

Gambar kanak2 di sekitar Kompleks Tabung Haji yang sempat diambil.


Nak buih?

Apa yang kite nak makan ni kak?

tembak die..!!

1 comments:

maizatul akma said...

Demi cinta kami kepadaMu,
kami meneguk pahitnya kehidupan,
kerana pedihnya perpisahan,
dan bukan mengeluh kerana peristiwa tragis yang kami alami,
kami gembira dan senang,
bila selalu menyebutMu,
dan dambaan hati kami selamanya,
adalah bersua dennganMu...