Friday, September 11, 2009

Mengimbau Kenangan Lalu

Pada 7 September baru2 ini, satu program motivasi remaja sempena Nuzul Al-Quran telah diadakan di Sekolah Menengah Teknik Dungun (SMTD) yakni sekolah ana sebelum nih. Tak sangka ana masih berpeluang menjejaki kaki di sana. Ana dan beberapa sahabat2 lain iaitu kebanyakkan dari UiTM Dungun dijemput menjadi fasilitator dalam program tersebut. Program yang dianjurkan oleh JPR ini melibatkan pelajar form 4 sekolah berkenaan dan seramai 400 pelajar telah mengambil bahagian. Seramai 20 orang fasilitator muslimin & muslimat telah dilantik untuk mengendalikan program ini.

Program dimulakan dengan ceramah motivasi oleh Abg Effendy yang bertajuk "Keadaan umat Islam pada masa kini". Ceramah diselitkan dengan video2 tentang perjuangan Rasulullah serta sahabat2 yang terdahulu agar para peserta dapat membangkitkan kembali semangat untuk belajar dengan lebih tekun. Nyata kaedah itu berhasil, pabila melihat para peserta tekun menonton video berkenaan. Alhamdulillah...


Setelah itu, para peserta dibahagikan mengikut halaqah2 kecil untuk membincangkan berkenaan isi ceramah yang disampaikan sebentar tadi. Fasilitator mengambil bahagian sepenuhnya dalam halaqah ini untuk menyampaikan hasrat agar para peserta dapat meninggalkan aktiviti2 yang meruntuhkan akhlak justeru dapat belajar bersungguh2 untuk mencapai kecemerlangan dunia & akhirat.



Program berakhir dengan ucapan harapan oleh ketua fasilitator. Ucapan yang sungguh bermakna itu sedikit sebanyak telah dapat membangkitkan kelesuan para peserta berbanding pada awal program. Lagu Tema "Adakah Kau Lupa" telah menggegarkan dewan utama sekolah berkenaan. Semoga adik2 kita istiqomah dengan semangat tersebut, InsyaAllah.


Sebelum bersurai, barisan fasilitator sempat mengambil gambar kenangan.. Di harap ukhuwwah kita berkekalan hingga ke hujung nyawa, dan teruslah berbakti untuk ISLAM.

0 comments: