Saturday, August 9, 2008

Mantapkan tarbiyyah serta akademik..

Begitulah peringatan yang diberikan oleh amir kepada ana n ahli2 yang lain.. malam tadi baru je, pimpinan mengadakan satu linuq akademik atas sebab kemerosotan yang berlaku dikalangan ahli kebelakangan ini.. dalam linuq banyak peringatan yang disampaikan namun masih ramai shabat2 mahupun shlbiah tidak mengambil serius tentang perkara ini.. masih boleh gelak2 kat belakang.. termasuklah ana (kadang2),hehe... apelah yang menyebabkan ahli2 ni susah nak dgr pengisian yang melibatkan akademik ni? ana pun konpius.. tapi kalu pengisian tarbiyyah bukan main plak... bersemangat semuanya. masalah utama ahli tidak lain dan tidak bukan hanyalah akademik semata2.. kalu bab tarbiyyah n siasah, xperlu ckp semua pro.. pernah tak kita terpikir bahawa akademik kita akan memberi kesan kepada J tu sendiri.. pernah tak kita ditanya oleh adik2 brape result kita... apa yg kita nak jawab? cukup makan...atau.. boleh la.. ke nak jawab.. abang dpt dekan.. atau.. 3.++.. tak terpikir ke semua??? konpius laa.. orang jauh pada kita kerana akademik kita, sedarlah!!!!

kita jangan jadi fitnah pada J dan juga Islam.. kita perlu ada perancangan dan pengurusan yang perfect. itulah kata2 senior Budi kepada adik2nya yg lain, dalam pengharapan agar adik2 ni berubah.. harap2lah lepas ni mereka boleh berubah. Dalam pengucapan senior Budi juga, ana tersentuh dgn satu kenyataannya yang berbunyi.. "kita hanya hipokrit dalam membuat gerak kerja J kerana kehidupan kita di kampus dan di rumah adalah berbeza sama sekali. ketika bersama sahabat kitalah no.1 tapi ketika di rumah ntah apa yg kita buat"... hati & fikiran ana tersentak tiba2 bile kenyataan itu dikeluarkan. Ya Allah, adakah aku hipokrit selama ini? adakah aku tidak ikhlas membuat kerja2 islam selama ini? adakah aku hanya buat kerja utk kepentingan diriku sahaja? tetibe je benak ana berputar memikirkan perkara ni.. adakah aku hipokrit? itulah persoalan yang perlu kita fikirkan..

Berbalik pada topik akademik sebentar tadi.. sebagai seorang dai'e kita perlu mengambil berat tentang akademik kita. kesannya adalah untuk kehidupan kita kelak.. malah ia memberi kesan kepada Islam tu sendiri. jangan tinggalkan akademik kita, dan anggaplah ia seperti sebhagian drpada tggjawab kita kepada J dan juga Islam. Binalah pengurusan masa yang benar2 berkesan untuk meningkatkan akademik yang selama ini kita memandang enteng.
Apapun dalam kesibukan haraki, kesufian hati & taqarrub serta ibadah jgn dikurangkan kualitinya. pastikan kita adalah sufi n haraki. kerana ramai yg bersemangat berjuang tp ibadah tak terjaga.. sama2 kita memohon diberikan kekuatan olehNya.

satu persoalan kepada semua... Kita berada dalam J ini sebagai aset @ beban? harap sama2 fikirkan.....

~mantapkan tarbiyyah dan akademik~

0 comments: