Friday, July 10, 2009

Media Terbukti Pembohong

“Lie, enta toksoh caye la surat kabo lening… dok btul blake” kata amir padaku.

“Bakpe pulok? Balasku

“Ana tahu la, hok enta buleh caye keputusan 4D atau magnum kat belakang nih.” Kata amir sambil menghulurkan paparan keputusan judi di salah satu lampiran surat khabar arus perdana.

“Hok tu memang la… Enta gok.” Selorohku.

Perbualan kami tamat disitu.

Pada mulanya perkara ini aku tak percaya 100% namun setelah membaca kenyataan seorang jutawan, Ananda Krishnan di dada akhbar baru2 ini dimana dia menafikan bahawa dia tidak pernah ingin membeli kelab Inggeris iaitu Newcastle United itu seperti mana yang telah dinyatakan di helaian media yang sama sebelum nih.

“Tidak ada kebenaran atau asas kukuh terhadap berita ini. Tan Sri Ananda tidak menyuarakan minat membeli Newcastle United, tidak menghantar delegasi ke kelab itu untuk menjalankan rundingan atau menghantar wakil untuk mewakili pihaknya dan tidak menimbangkan sebarang pembelian”.. Itulah kenyataan yang telah dibuat.

Perkara yang berkenaan berat sebelah, pro-kerajaan, anti-pembangkang, di paper arus perdana ni memang pastilah semua dah tahu perkara tu.. tapi tak sangka la plak perkara yang berkenaan isu sukan pun terlibat sama. Kalau lah sukan terlibat apatah lagi isu yang lain kan… erm.

Perkara yang berunsurkan politik aku memang percaya 100% yang surat khabar arus perdana nih pembohong… Hanya nak menyondol orang kenamaan tapi tak memikirkan tentang suara rakyat dan kebenaran yang ada pada sesuatu perkara itu. Kenapa jadi begini? Faktornya adalah satu sahaja iaitu mereka2 ini hanya ingin mengejar nikmat dunia yang sementara bukannya akhirat yang kekal abadi. Soalnya tidak takutkah mereka dengan mengada2kan cerita2 begini? Erm, jawapan aku senang.. diorang nih jahil tuke.. tak tahukah mereka yang cerita mereka ni diibaratkan mengedar khabar fitnah secara besar2an.. bukan setakat membunuh seorang muslim tapi beribu2… kalau tak melibatkan keaiban atau masalah pada individu2 tertentu xde masalah, tapi adakah mereka tahu yang cerita2 yang diterbitkan itu terhindar daripada perkara ini. Mustahil mereka siasat kan…

Tanggungjawab kita takkan lah kita nak bersekongkol dgn mereka kan...? Marilah kita pakat2 tukar pada media alternatif.. cukuplah mempercayai berita2 yang mempunyai kepentingan sendiri semata2 bukannya untuk kepentingan rakyat...

Boikot Media Arus Perdana..!!!

0 comments: